Jobba i Norge?

Har arbetat i Norge, vilket var en stor upplevelse för mig. Många åker dit i ung ålder och arbetar. Jag var 36 år och det har inte fallit mig in att arbeta i Norge tidigare, trots att jag har haft tanke på det och har haft möjlighet till det. Jag gjorde inte det för pengarna skull, utan jag ville få ett miljöombyte och se mer av landet. Jag hamnade i Oslo och passade på att utforska Oslo by mycket mer än om jag hade varit där som turist.

Så under mina sex veckor så hann jag se en hel del. Mycket gamla bevarade hus och att åka trikk (spårvagn) var en stor upplevelse eftersom jag inte är van med det här hemma. Att få se Holmenkollen, Vigelandsparken (med alla dess olika statyer) Operahuset som ligger vackert beläget vid vattnet, Akershus fästning är också sevärt.

För att arbeta inom sjukvården i Norge så krävs det att har en licens (autorisasjon) för undersköterskor & sjuksköterskor och det kostar någon tusenlapp. Ob-tilläggen är ungefär tre gånger bättre betalt och man får OB-tillägg redan kl 17.00 – jämfört med Sverige, där jag får ca 19 kr/från kl 19.00. Visst maten är dyr men man måste inte äta det dyraste heller.

När jag ändå skulle befinna mig i Oslo en längre tid så skaffade jag mig ett månadskort för att kunna åka runt på bussar och alla de ”trikkene” annars hade blivit dyrt för varje enkelresa. Det förvånade mig att det var billigare än vad ett SL-kort kostar i Stockholm. Många säger att det är dyrt i Norge. Ja, men det finns faktiskt saker som är billigare. Att köpa inredningssaker är billigare än vad det kostar i Sverige.

Kommentera

