Rosa kortet

I förra veckan hämtade jag ut mitt rek.brev – mitt körkort. Efter att jag hade hämtat ut det & öppnade jag brevet. Jag funderade faktiskt på varför körkortet är i rosa färg. Tydligen är det en enhetlig färgstandard inom hela EU på körkorten. Och inget annat.

Till midsommar har jag haft mitt körkort i tio år & har aldrig blivit stoppad av farbror blå – förutom en gång! Då fick jag blåsa & allt var grönt! 🙂 Jag behövde inte ens visa körkortet. Kanske han blev rädd när han såg lilla mig körandes i min Audi A4 😛

När jag var 18-19 år började jag ta körlektioner i Flen i vackra Sörmland men när det var dags att skriva provet så gick det inte bra & jag ledsnade på att fortsätta studera & köra. Det dröjde 10 år & sedan tog jag upp studierna med körkortet.

Minns så väl när jag gjorde min uppkörning i Farsta. När jag berättade om min uppkörning så inser jag att jag fick en väldigt lätt uppkörning, om man nu ska jämföra andras uppkörningar och vad de har fått göra.

Jag körde från Farsta – landsvägen halvvägs mot Dalarö & sedan tillbaka mot motortrafikleden till Farsta. Inga andra avancerade övningar eller hinder på vägen den dagen. Statistiken säger ju att det är svårast att klara sin uppkörning i Farsta.

Sedan jag fick mitt körkort har jag hunnit vara ägare till ett antal olika bilar. Allt från Audi A4, Volvo S40, Citroen C2 & nu Peugeot 207 CC. Klart att det kostar pengar att ha bil, men jag brukar säga att min tid, den kostar den också! Snart är det semester & då blir det att köra lite bil igen 🙂

Jag köpte mina sommardäck förra året från Däck Online, premiumdäck med märket Bridgestone & är fortfarande nöjd. Upplever att däcken är mycket bättre än de jag hade innan.

Kommentera

