Släktforskning

Sthlm 1 april 2009 107

En av mina inspirationer till att jag började släktforska var att jag hittade ett brev på kattvinden hemma hos min morbror Knut i Norge efter hans begravning. Huset skulle städas och tömmas på möbler. Tidigare bodde min gammelmormor Jenny och hennes man Knut Madstorp i huset.

Brevet var postat till Knut och kom ifrån hans bror Einar Madstorp som hade emigrerat till Kanada i början av 1900-talet. Jag började släktforska i november 2013 och höll på intensivt med det nästan i ett helt år. Jag var egentligen studieledig för att studera upp några ämnen men min nyfikenhet tog över släktforskningen och jag blev helt fast i det!

Om Einar Madstorp har jag ännu inte hittat mer information om. Men däremot har jag hittat en del information om Jenny och Knut och deras släktingar som växte upp i Gravberget, Norge och där finns det mycket historia att läsa om.

Min mormor berättade bara om sin barndom när hon levde men inget om att hennes föräldrar kom från Gravberget. När min mormor var liten kallade hon sig själv för Bæpple. Vad det nu kommer ifrån – vet ingen.

Personer i min närhet sa att jag var alldeles för ung att släktforska, men jag sade att det är ju nu jag ska passa på när jag har mina äldre släktingar kvar i livet, att fråga vad de vet 🙂 Jag frågade min andra morbror i Norge väldigt mycket om släkten och även andra som kunde tänkas veta något om släkten, alla namnen och dess historier man hört genom alla år.

Min farmor var helt slut efter den dagen då jag hade frågat om släkten och all dess historia kring hennes barndom och även andra historier. Så nu vet jag varför jag heter som jag gör i efternamn och vart det kommer ifrån. Mycket arbete och mycket kul projekt.

Det finns så mycket som jag skulle kunna berätta om och har gjort en egen pärm om all den info jag har hittat. Nuförtiden släktforskar jag när det finns tid.

Kommentera

