Masken

imageNär jag såg denna bild så tänkte jag: men herregud, det är ju nästan så att jag känner igen mig när jag är på jobbet!

Man byter till arbetskläderna, skyddsmunderingen, innan  man börjar sitt pass & sedan springer man minst 5 h, oftast 7 h & ibland 10 h. Nästan så att man skulle behöva hjälm ibland. Nej, absolut inte hjälm, så illa är det inte! och heller inte så lättklädd som henne på bilden. Undra vad en del skulle ge för kommentarer då! Men samma känsla att man springer just i en sådan position. I snitt 7 h/pass.

En annan sak man tar på sig förutom arbetskläder, är masken. Den glada masken. Tror att alla känner någongång att man har lust att sova lite längre, kanske vara ledig eller inte vara på jobbet alls av någon annan anledning.  Kanske rent ut sagt att man är arg eller ledsen för någon privat sak.

Men så är det människor som tar med sig sitt dåliga humör till jobbet.  På en föreläsning som jag var på för något år sedan, där fick vi lära oss att ställa oss framför spegeln & fråga oss själva: vill jag jobba mig idag?

Jag har bra arbetskamrater, förutom en person.  Vi är alla olika, ålder, nationalitet, kön, listan kan göras lång. Men den personen säger knappt god morgon. Eller säger hejdå. Tittar inte i ens ansiktet om det förs en dialog. Pratar knappt med de äldre dementa under sitt arbetspass, de undviker personen under arbetet & en del är rädda för personen.

Där jag jobbar – tackar man för arbetsdagen till sin kollega.  Men inte personen.

Personen vill gärna styra, gärna över sina medarbetare & kontrollerar vad andra gör. Tycker om att ge direktiv. Råkar man säga emot eller ha ett annat förslag, så tittar personen på en som man vore dum. Personen anser sig själv som duktig på allt.

Men personen vill inte dela med sina kunskaper, då personen är ansvarig för dokumenteringen, för i sin tur lära ut till oss andra i gruppen. Hur ska det gå till, då personen är tyst & inte pratar med oss andra?

Att arbeta med dementa krävs att personalen samarbetar – är lyhörda och hjälpsamma, men det blir svårt när någon inte strävar mot det målet. Man kan inte vara ensam. En sak är säker – jag gör mitt bästa på mitt jobb men jag är inte bäst!

Vi borde komplettera varandra, våra kunskaper – är det så svårt? Dagen blir lättare!

Kommentera

