Glömsk?

20160820_132646

Som vi många vet är det inte lätt eller kanske inte så kul att arbeta vissa dagar inom sjukvården. Det finns så enormt mycket jag skulle vilja berätta, hemska historier men dessa kommer jag inte berätta om. Det finns även stunder då vi har skrattat så att tårarna rinner nedför våra kinder. Att komma till arbetet är lite som julafton – en massa paket, då vi inte vet innehållet. För att orka måste man vara glad och positiv!

Jag som arbetar med personer som har sviktande minne, får skratta många gånger – med dem förstås! Inte åt dem. Den ena individen är inte lik den andre. Bara för att man har samma sjukdom, så är det en individ bakom sjukdomen.

Jag försöker att komma ihåg alla historier de berättar. Borde skriva ner alla bra historier och skriva kanske en bok om det. Det bästa med att arbeta med dementa är att de har ett hästminne mer än man ibland tror. En annan sak är jag brukar säga till dem som är så medvetna om sin demens är:

”Inte är du glömsk – det har bara kommit lite saker emellan”  och de ler 🙂

Kommentera

