Skriva CV – clurigt värre 

Minns som det vore förra veckan då jag klev in i lokalen. Man gick fram till dataskärmen för att leta efter arbete i kommunen men redan man hade satt sin fot i lokalen visste man att det redan var utdömt. Innan man klev ut från arbetsförmedlingen hade man tidningen Platsjournalen i handen, för att läsa hemma.

Det är cirka 20 år sedan jag var arbetsförmedlingen i Gnesta och jag tror inte det har blivit någon större förändring på arbetsförmedling sedan dess. Eller att det har blivit nya innovativa förändringar när det gäller att hitta arbeten till människor ute i samhället. När jag har sökt jobb så har jag använt tidningen Platsjournalen och kollat vilka som söker efter arbetskraft.

Min första riktiga arbete fick jag via kontakter. I Stockholm. Sedan har det rullat på. År 2005 gick jag till arbetsförmedlingen för att jag ville få information om studier. Jag minns att det var en fredag eftermiddag. Kvinnan sade var att det var helt omöjligt och sedan hånskrattade hon mig rakt i ansiktet. Och där sjönk mitt självförtroende – till botten. Tack, då var den fredagen förstörd.

Jobba

Med gråten i halsen gick jag därifrån och satte aldrig min fot därefter på någon arbetsförmedling. Jag som hade önskat att få lite hjälp, den gången. Det tog många år innan jag satte mig i skolbänken igen.

Efter detta möte har jag googlat på företag som verkar vara intressanta och sedan skickat in min cv. Men nu har det gått några år sedan det skedde sist. Att jag hamnade hos min arbetsgivare som jag har idag – är en ren slump men det är en annan historia, där jag inte sökte jobbet. Vill rekommendera att man söker jobb via bemanningsföretag, så att man lättare får in en fot i branschen.

Visst, jag har ett LinkedIn-konto men funderar på att avsluta kontot – rätt eller fel? Fick ett erbjudande om ett drömjobb. Ja, enligt henne. Inte enligt mig.

Nu är dags för mig att kavla upp tröjan från armarna och få lite mer skinn på näsan, så att jag kan skriva en ansökan – CV. Har nästan glömt bort hur man gör och vad ska man pränta ner på pappret? Eftersom jag har varit hos samma arbetsgivare i snart XX antal år.

Vad vill arbetsgivaren som söker personal ha reda på om oss? Vad vill de helst undvika att läsa i våra cv:n? Hur personlig kan jag vara? Vad bör jag tänka på?

Ha en underbar söndag 🙂

Kommentera

