3 sätt att bli av med telefonförsäljare!

Bildresultat för telefonkiosk

 

Bara idag har jag fått två samtal från olika telefonförsäljare. Oftast är de glada och trevliga personer som sitter någonstans  i Sverige och vill sälja & förmedla de olika företagens olika erbjudande. Nej, tack!  Jag sa: Nej, tack på ett vänligt sätt men killen gav mig ett ytterligare erbjudande med att betala en mindre summa och färre tidningar. Fick den heller inte gratis….

På min telefon så står det exempel Sveg eller Lund eller varifrån Sverige de ringer, dessutom känner jag ingen från dessa orter i Sverige och vet att det är telefonförsäljare som ringer.

Har inte använt mig utav Nixtelefon, för att det är viktigt som konsument att inte medverka i exempel tävlingar eller andra registringar på internet. Eller att man har varit prenumerant på en tidning. Vill jag ha en tidning så köper jag lösnumret – utan att få dessa saker gratis – visst, gratis kan vara väldigt gott ibland. Men oftast är de samma saker de erbjuder! Gång på gång.

Har själv arbetat inom telemarketing och vet att det är tråkigt att prata med otrevliga personer i andra änden i luren. De som arbetar med detta har en oerhörd press på sig att förmedla tjänsten till oss här ute i Sverige med provisionsbaserad lön eller bara en låg timlön. En del har oerhörd låg timlön + provision för varje såld tjänst.

Det händer att jag inte svarar i telefon när jag vet att det är telefonförsäljare och oftast resulterar det att de ringer tillbaka ett par dagar senare – från samma nummer. Viktigt som konsument att heller inte gå med på allt online.

Ringer de och frågar om vem som har hand om :

  • Elavtal i hushållet – Säg att din brf har hand om detta!
  • Ny tidning? Nej, jag är student – har inte råd!
  • Säg att personen De söker kommer tillbaka nästa år!

Lycka till! Detta fungerar för mig när dessa telefonförsäljare ringer 🙂

Kommentera

