Allergi

Har du också allergi som kliar enormt över hela kroppen, känslan av att det aldrig slutar klia. Vaknar du av att du kliar så hårt att det blöder? Vad gör du för att undvika eksem eller lindra eksemet på kroppen?

Mina eksem kom när jag var i 15-års ålder. Det började med knappen på jeansen och eksemet var fullt med röda prickar, format som en 1-krona och sedan dess blev det ett faktum. En gång allergisk – alltid allergisk! Hej och välkommen kontakteksem!

Jag minns att jag var tvungen att sluta använda jeans och smycken för ett tag, för att minska på klådan. Jag gjorde ett allergitest som jag fick från vårdcentralen och var tvungen att ha en remsa med sex olika ämnen i, påklistrad på överarmen som var lika lång som en linjal, som senare visade sig att jag var mycket allergisk av höga halter av nickel och kobolt.

Sedan dess har eksemet kommit och gått under alla år, beroende på mat och kläder och sist men inte minst – stress. Som barn hade jag aldrig eksem eller andra hudproblem. Alla hudläkare jag har träffat under alla år tror att jag hade böjeksem som barn.

För ett par år sedan var det extremt mycket pollen i luften. Man kunde med blotta ögat se hur gult pollen for med vindarna. Ja, det gick inte att missa detta. Och därmed blev det också bekräftat att jag var pollenallergisk. Har aldrig känt av pollen tidigare och det blev väldigt slitsamt att helt plötsligt känna att tårarna rann fastän man inte var ledsen. Lyckligtvis har jag inte känt av pollen sedan dess, eftersom det inte har varit så höga halter av det senaste vår och sommarhalvåret.

Om en förälder har en allergisk sjukdom är den beräknade risken 20-30% att barnet får allergi. Risken ökar till 40 % om båda föräldrarna är allergiker och upp till 70% om föräldrarna har samma allergi.

Att jag i livet fick eksem beror på både arv och miljö, verkligen tydligt i mitt fall. Min mamma är pollenallergisk och hon har i många år fått tagit sprutor för sin pollenallergi och därmed att hon var allergisk så var risken stor att hennes barn fick pollenallergi – jag.

Min pappa hade under vissa stunder innan han gick i pension problem med eksem på händerna. Fantastisk, vad man ärver från sina föräldrar egentligen 😉 Ingen av mina syskon är drabbade av detta.

Att jag fick kontakteksem var riktigt tydligt det också. På den tiden då jag fick eksem första gången, runt år 1995, var det ingen direkt kontroll på hur mycket nickelhalt det var i smycken, skärp eller knappar m.m. Idag är det bättre kontroll. Är man osäker kan man köpa ett liknande nagellack på Apoteket Hjärtat och måla på, för att se om det är nickel i produkten.

Mina egna studier om nickel så har nickel den funktionen att alla levande varelser behöver litet tillskott av nickel, för att få exempel levern att fungera som den ska. Ungefär 10 mg nickel finns det i varje människa.

Många gånger får jag tänka på vad jag äter för mat, det som innehåller större mängd nickel i livsmedel. Obs, man får inte nickelallergi av mat men får ibland tänka på vad man äter. Choklad, nötter och bönor innehåller mest nickel. Av sura livsmedel kan kastruller kan avge nickel när man tillagar maten. Jag som gillar choklad får tänka till ibland.

Vilka klädbutiker säljer kläder som ger minst klåda. Jag som oftast är frusen utav mig, använder gärna bomullskläder. Vad bör man tänka på? Jo, att det är ekologiskt bomull. Kolla gärna nästa gång du handlar kläder vad det står på lappen. Jag shoppar en del kläder från Stadium för de har långärmade linnen som har ekologisk bomull i sina kläder. Men man får inte glömma att tvätta kläderna innan användning.

Det gäller även från alla andra klädbutiker. Ja, listan kan göras lång och det gäller alla kläder.

Man ska alltid tvätta kläder, speciellt de med mycket färg i klädesplagget. Det går ungefär 4 kilo kemikalier till en T-shirt tills plagget är färdigt. Färgerna kan ge allergiska reaktioner, så varför utsätta sig för mer allergier. Jag har märkt en stor skillnad på undertröjor jag har köpt, de som är mer mörka ger mycket klåda. Så, det bästa är att helst köpa oblekta kläder. Det är ganska svårt, så oftast blir vita kläder. Tänk på att det finns nickel i smink också.

Samma gäller det sängkläder, tvätta innan det är dags använda dem och så ljusa det bara går. På mitt jobb använder jag nycklar väldigt mycket, för att komma in till de boenden. Allt är typ inlåst, tom kylskåpet. Reagerar på en del nycklar – så ibland blir det att jag måste använda bomullshandskar.

Så vad jag gör för att lindra mina eksem när det väl blommar upp och man ser ut som lyktstolpe? Om huden är riktigt irriterad så tvättar jag eksemet med mild tvål och vatten. Ja, det kan svida en hel ibland. Torkar det torrt och smörjer sedan med kräm, man får testa sig fram med den krämen som sin hud gillar, för det är lätt hänt att huden reagerar på salvan – också!

Nivea använder jag och den fungerar bäst – i ansiktet och på kroppen. Använder sällan krämen jag fick på recept av doktorn – för att jag tycker inte att den luktar så gott.

Så det tar tid att tvätta och smörja in sig men hellre det än att man ser ut som julgransbelysning 🙂

 

Kommentera

