En man som heter Ove

1410705565309

Har du sett Ove? Har du sett filmen ”En man som heter Ove”? Du känner säkert till någon Ove i din omgivning som frenetiskt kollar att dörrar och andra saker som är låsta, att allt är ok! Som också springer runt till grannarna mitt i vintern och vill ha tillbaka sina sommarprylar.

Gudskelov har jag ingen sådan granne idag! Jag kan inte minnas att jag hade en sådan person på den gatan jag växte upp på, men nog finns det alltid en Ove i vars närvaro. Men nog har jag träffat på personer i mitt liv som påminner om Ove från filmen. Liksom som den karaktären som ”Ove Sundgren” från ”Solsidan” så finns det en sådan person i någons närhet.

Jag har nu sett filmen ”En man som heter Ove” på bio och har nu under december månad även läst boken och den är kul att läsa. Författaren fångar verkligen upp läsaren intresse att fortsätta läsa boken och berättar verkligen saker i detalj vad som händer. Filmen tar upp det mesta från boken mer eller mindre.

Bästa citatet från filmen (vilket jag inte minns från boken) – ”det är fyra nollor i grillen och en nolla bakom ratten” och jag var den som skrattade högst på bion när citaten sades 🙂 själv har jag ägt en Audi och kanske inte så snällt sagt men uttrycket var så kul!

Vill du läsa boken? Hör gärna av dig, så kan jag skicka den till dig 🙂

Kommentera

