Dyrt i Norge?

 

Nu tycker jag det är på tiden att vi i Sverige ändrar lite på synen om Norge. Visst, det är väldigt vackert på många håll och att det dyrt, jag kan delvis hålla med om att det är dyrt. Vad tänker du på som är så dyrt i Norge?

Kan du säga mig ett par saker som är dyrt i Norge?  Jag säger: mjölk, ost, choklad, cigaretter, öl och snus. Varför det är dyrare på en del saker är för att norska staten har en mycket hög skatt på  en del osunda saker. Då kan man fråga sig varför mjölken är så dyr. Ett mjölkpaket kostar 17 norska kronor men om du vill köpa frysta bär så kan du få köpa 400 gram för ungefär 15 nok. Jämfört i Sverige då du får betala 20 kronor för knappt 200 gram. En dagstidning kostar 30 kronor. Ett paket cigaretter kostar ungefär 95 nok.

Hur många gånger har jag inte bläddrat i reklamhögen hos min mormor när hon levde och sett att det skiljer sig i pris på elprodukter mellan Sverige och Norge. Det skedde ungefär för 20 år sedan och så är det fortfarande. Efter det har jag bara jämfört när jag har haft tillfälle. Tanken har aldrig slagit mig att jag ska köpa mig en tvättmaskin eller liknande nästa gång jag är i Norge, för att sedan frakta hem den till Saltsjöbaden. Min mormor hade också en Moccamastermaskin och den var vit.

Men ett av alla besök i Norge jag gjorde för ett tag sedan fick mig att häpna. Den rosa Moccamastern i butiken kostade 1000 NOK. Att det fortfarande skiljer så mycket på priserna på elprodukterna mellan länderna. Dessutom tror jag att det var mycket speciellt erbjudande i denna butik då. För ett par år sedan skulle jag ha rosa på nästan allting i mitt hem och jag var så nära att köpa mig en rosa Moccamaster hemma i Sverige men tanken stoppades då jag såg prislappen, ungefär 2300 SEK.

Har googlat runt online och det går inte att hitta en sådan till det priset i Sverige. Prislappen hamnar på runt 2000-2500 kronor om du ska ha den i rosa. Det går att få en billigare men då är den oftast i i grå färg. Hittade en liknande rosa Moccamaster på Trettio.se, dock i en ljusare färg, Ivory Moccamaster. Även hos Verner & Verner finns de liknande kaffemaskiner men dock inte inte i rosa färg. På Media Markt har dem dessa kaffemaskiner och de finns det olika färger.

Gillar du inredningsprylar? I Norge kan man hitta inredningssaker till bättre pris. Bland annat har de en butik som heter Feel.no, jag går alltid inom dit och kollar om det har något intressant och oftast hittar jag alltid något fint. För något år sedan köpte jag en ljuskrona och med det priset skulle jag aldrig fått i Sverige.

Nu för tiden är den svenska kronan starkare än den norska kronan. Så nästa gång du handlar i Norge till ett bra pris, så är det nästan bättre än vad du normalt betalar i Sverige.

Dags för en vanlig Nespulverkaffe med mjölk nu och njuta av den och kanske fortsätta drömma om en rosa Moccamaster i varje fall 😉

Kommentera

