Visste du detta om Chiafrön?

Varje morgon blir det ett par koppar kaffe och filmjölk med müsli och två matskedar med Chiafrön för min del. Många pratar om Reneé Voltaires alla olika frön och jag ser hennes produkter varje gång jag är på ICA och handlar. För en tid sedan blev jag nyfiken att prova några av hennes produkter, bland annat Chiafrön utan att ha någon kunskap om fröet.

Vet inte direkt om jag är mer piggare men att jag kan verkligen påstå att det ger en mättnadskänsla, än att bara äta filmjölk med müsli på morgonen. De har ingen smak alls och skulle verkligen vilja använda dem till bakning någon gång. De finns de som gör dessertpuddingar på fröet och även mycket annat men det får bli en annan dag 🙂

Har även provat Baobab och jag tyckte att det smakade som nypon. Provade produkten med att blanda det med filmjölk och det var gott. Acai har jag ännu inte hunnit provat ännu och jag hoppas att det smakar lika gott!

Visste du till exempel detta om chiafrön…..

1. Chiafrön innehåller massor av mineraler som magnesium, kalium och zink. Känner du dig alltid trött? Då kan du lida av järnbrist – och chiafröet är en utmärkt källa till järn.

2. Chiafrön är en superantioxidant. Den motverkar inflammationer och är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar. Den är bra för magen, cellbyggnaden, muskeltillväxten och skelettet.

3. Chiafrön är en av väldens bästa Omega-3 källor. 2 tsk chiafrön innehåller mer Omega-3 än laxfilèn (per 100 g innehåller chiafrön hela 7 gånger mer omega-3 än lax!) Två msk chiafrön innehåller drygt 5 g omega-3, dagsbehovet ligger mellan 2,3-3 g/dag.

4. Chiafrön har ett lågt GI-värde, vilket innebär att blodsockernivåerna håller sig stabila under en längre tid.

5. Chiafrön är fria från gluten.

6. Chiafrön är energirika, de sväller i vätska och i magsäcken vilket gör att de mättar bra. Två msk ger lika mycket kalorier som ett och ett halvt ägg, ca 140 kalorier.

7. Chiafrön innehåller mycket fibrer – 50 procent mer fiber än linfrön vilket gör det till ett ännu effektivare fibertillskott. Vi svenskar får normalt i oss för lite fibrer – som är viktigt för att matsmältningen och tarmarnas aktivitet.  Alla frön tas heller inte upp av kroppen utan passerar genom tarmen utan att påverka ditt kaloriintag.

8. Omega-3 minskar risken för blodproppar genom att hindra blodet från att levra sig.

9. Fröna har en proteinhalt på 21 procent. Det är lika mycket protein som i nötkött, vilket gör chiafrön till en mycket bra källa till vegetabiliskt protein, som hjälper dig att bygga muskler.

För den som inte orkar gå till butiken kan även handla Chiafrön och andra produkter från Naturprodukter.se, finns även som butik på Hornsgatan, Stockholm. Även lakrits från Renée Voltaire vill jag verkligen rekommendera, den är god 🙂

 

Kommentera

