Kognitiv svikt

IMG_0752

Nyligen så var jag på en demensutbildning. Har du hört talas om Kognitiv svikt. Visst, mycket kände jag till och mycket bekräftande på att vi arbetade på ett bra sätt. Ibland blir det situationer och då måste man vara lite lurig för att lugna ner situationen. Samtidigt som vi personal måste samarbeta. När jag började i vården så sa man alltid senildement. Ja, det var typ 20 år sedan och på senare år blev det bara dement. Numera säger man kognitiv svikt.

Varje gång jag läser ett biståndsbeslut från kommunen så står det att person lider av någon form av  – kognitiv svikt. Det är ganska nytt för mig med även om jag har läst det ett antal gånger. Jag säger fortfarande demens, dement.

Egentligen ville jag inte arbeta med personer med kognitiv svikt för att jag tyckte att det fanns mer intressanta delar inom vården att lära sig om. Av en händelse, jag var tvungen att byta avdelning eftersom ”min” avdelning skulle läggas ner.

Blev erbjuden att arbeta med personer med kognitiv svikt och efter det har det bara rullat på. Jag kan faktiskt erkänna att arbeta med dessa personer är faktiskt en av de mest intressanta delarna inom vården.

Där jag arbetar är de i olika faser. De flesta känner igen mig, någon enstaka kan mitt namn.

Minns min mormor som också led av kognitiv svikt de sista två åren av sitt liv. Vid detta tillfälle var jag i Norge hos mormor och min mamma var där. Vid ett tillfälle satt och hon sa till min mamma att hon skulle gå till bäcken för att hämta vatten. En annan av dessa dagar så kunde hon fråga mig vem jag var. Det här var mitt i vintern och stundtals kunde hon vara ganska klar i sitt sinne. Det var vanligt att hon gick tillbaka i sitt liv och fick för sig att hon var mycket yngre. Sista halvåret blev det så illa att hon inte kände igen sina barn.

På utbildningen fick vi veta att röd färg är den färg som vi oftast lär känna vid ganska tidigt i barndomen och sent glömmer som äldre. Personer med kognitiv svikt har svårt med rum och andra ting som är vita. Därför ska möbler och även andra vara helst röda eller gröna. Tänk dig att du har en vit vas på bordet med färgstarka blommor i, duken är också vit. Tänk dig då att de äldre ser blommorna hänger i luften. Att färgen svart blir som en grop, när de ser en svart remsa eller liknande ligger på golvet, så kliver de gärna högt över ”gropen”.

Att det tar 70 sekunder att koppla för personen som lider av kognitiv svikt för vad som hände. Ja, det beror på vilken fas de befinner sig i. Eftersom de är i olika faser på den avdelningen jag arbetar på så får man hantera personen utifrån situationen. Det är inte lätt alla gånger. Tänk nio olika personer som befinner sig i olika faser, en är halvblind, en går sakta. Ja, nio olika personligheter och dess olika bakgrunder.

Den ena dagen är inte lik den andre 🙂

 

 

Kommentera

