Tillbaka till 1990-talet

ÖgonrengöringÅr 1990 började jag i sjuan på högstadiet. Det var då man började bli lite medveten om kläder, musik, man började sminka sig, man träffade nya människor på skolan, samtidigt som jag hade samma klasskamrater som tidigare år. År 1993 började jag gymnasiet i Södertälje. Ja, vad minns man? Del är ju en hel del faktiskt!


Shopping

Man var så stolt att man fick åka och handla själv. Jag minns att jag och min syster åkte en del gånger till Stockholm, vi fikade ofta på ett kafé som hette Grodan och som låg inklämd i en liten lokal vid en av uppgångarna från Hötorgets tunnelbanestation, drack kaffe och åt prinsessbakelse. Vi handlade ofta på Åhléns City, Klarabergsgatan, Hennes & Mauritz, JC och Stadium, tror att den butiken låg på Kungsgatan. Mycket har man handlat sedan dess och mycket har man inte kvar – av olika anledningar. Skidjackan som jag köpte på Stadium i början på 90-talet, den har jag faktiskt sparat och hänger kvar i förrådet. Det fanns en klädbutik som hette Gul&Blå och jag minns den stora musikaffären vid Sergels torg men kommer inte ihåg namnet på den nu.

 

Smink

På den tiden så använde man kanske inte så mycket smink, typ bara mascara och rouge. Min syster lärde mig att använda indianpuder. Lite tveksam om man var söt med dess smink på den tiden. Jag minns så väl att jag beställde produkter från Fleur de Santé och Yves Rocher, speciellt de två ögonrengöringen (se bild) och dessutom under ganska lång tid. Den ena var väldigt mild mot huden och den andre var något mindre skonsam mot huden kring ögonen. Jag kunde beställa säkert 5-6 flaskor åt gången. Och så kom paketet – rena julaftonen 🙂

Musik

År 1990 kom Vanilla Ice ut med ”Ice Ice baby” – det var min första LP-singel jag köpte och köpte även LP-skivan Nevermind med Nirvana år 1991. Andra favoriter från 90-talet var Soul Asylum med Runaway Train, Bryan Adams, Joe Rednex, Scorpions, Roxette med flera. Hur mycket lyssnade man inte på ”Nothing Compares 2 U” med Sinéad O’Connor?

Min första resa – själv

Minns första gången jag reste helt själv till min mormor utanför Trysil i Norge. Jag tog tåget från Flen till Kongsvinger i Norge, där fick jag vänta två timmar tills bussen till Elverum skulle gå. I Elverum var jag tvungen att byta buss för att komma vidare mot Trysil. Ja, lång resa för en 13-åring.

Innan hemresan till Sverige så minns jag att både mamma och mormor ringde till SJ för att säga till att när tåget var i Kongsvinger, så skulle tåget invänta en liten tjej, för bussen hade ju sin tidtabell. Kände mig lite speciell och väldigt tacksam när jag klev på tåget den gången. Är helt säker på att detta är år 1991.

Telefonkort

Det blev väl användbart för att kunna nå den personen man sökte när man var ute på stan eller pendeltågsstationen eller var nu telefonkiosken stod. Minns så väl att det tog ett par sekunder för den andra personen att höra vem det var som ringde, det var så varje gång när någon ringde från en telefonkiosk och just dessa telefonkorten. Min första mobiltelefon köpte jag 1997.

Arbete

Jag tog studenten 1996 och började sedan arbeta i september på ålderdomshem på Kungsholmen i Stockholm. Pendlade mellan Stockholm och barndomshemmet ungefär ett år innan jag fick min tjänstebostad på Kungsholmen. Vilka minnen! 🙂

 

Några axplock från min tid på 90-talet 🙂

Dag 9 #Blogg100

 

 

 

Kommentera

