När frestelsen blir för stor

20160316_131859_resized

Vi alla faller för frestelser, stort som smått. Dagligen. Igår åt jag en tårtbit för att den såg så god ut. Om det var god? Ja, helt ok, men jag trodde att den skulle vara godare. Finns det någon som säger nej tack till allting? Visst säger vi nej tack många gånger till saker och ting av olika anledningar men ibland vi faller för frestelsen.

Vad faller du för? Vad kan få dig att tacka ja? Vad får dig att tacka nej? I söndags skrev jag blogginlägget om Drömmar. Vad jag skulle göra om jag vann 1 miljon kronor. Att bara ha vetskapen om att ha pengar och kunna köpa saker och andra ting bara för att man har pengar. När man inte har tillräckligt med pengar och måste spara till det man önskar sig.

Att färger påverkar oss är uppenbart och mer än vad man tror. Här kan du läsa mer om färger. I min mammas barndomshem finns det en vit kaffebryggare, en Moccamaster och jag kan inte minnas hur länge den har stått där i köket men i många år i alla fall. Den gör god kaffe, förutsatt att det är bra vatten och gott kaffepulver, vilket det brukar vara där.

På senare tid har man kunnat köpa liknande Moccamaster i olika färger, blå, grå,rosa, röd och grön. Det är reklam överallt, både på internet och när man är ute och shoppar på något shoppingcenter. Hur många gånger har inte jag stått och drömt att ha en just sådan i mitt hem? En rosa Moccamaster.

Anledningen att jag inte har köpt en sådan är för att den kostar en del och samtidigt har det inte varit en livsnödvändig pryl i mitt hem, eftersom jag har ju en vattenkokare och Neskaffepulver, vilket har fungerat bra.

Varför just rosa?  Varför rosa färg vet jag inte men jag vet att den skulle passa bra i mitt hem. Hade det inte gått lika bra med en grå, vit eller röd Moccamaster? Njae, inte helt. Inte lika intressant. Varje gång jag har sett den så vill jag bara ha den!

Jag kunde till slut inte motstå denna frestelsen, den heller 😉 och nu har jag äntligen fått den hemskickad och nu står Moccamastern vackert i mitt kök. Tänk vad vad färger styr oss, i varje fall för mig. Vilka färger styr dig?

Kan du motstå frestelsen och bara titta? Finns på Trettio.seBagaren & Kocken.se och KitchenOne. Faller du också för denna frestelsen?

 

Dag 17 #blogg100 #rosamoccamaster #moccamaster

2 kommentarer Lägg till

  1. kjersti71 skriver:

    Grattis med din rosa moccamaster, den passer nok perfekt i ditt hjem ja. Selv er jeg blå/turkis i farge valg 🙂 Å jeg har vanskelig for å motstå noe i fine bå farger. Spiller liksom ingen rolle om det er noe jeg har brukt for eller ikke hehe..
    Klem fra den blå 😉

    Liked by 1 person

    1. Dirigo Ego skriver:

      Bra att veta 😉 jag har inte hunnit prova Moccamastern ännu men snart finns det tid 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

