Frihet kostar

 Innehåller affiliatelänk

Testbilder för Nikon CoolPix 024

Att ha bil är ett av mina dyraste nöjen och jag är mindre stressad i mitt liv med att ha bil. Behöver inte anpassa mig till tiden lika mycket varje gång jag ska någonstans. Lättare att bara hoppa in i bilen och köra. Men jag blir jättestressad när den gula lampan börjar lysa varje gång jag sätter mig vid ratten efter att jag har startat bilen.

Ett liv utan bil skulle fungera för min del men det skulle innebära ett mycket mer planering. Jag hade fått planera för varje gång jag skulle iväg till jobbet, till stan, till vänner på andra sidan stan eller resa till Norge. När går tåget? När behöver jag gå hemifrån för att komma i tid till jobbet?

Kan jag cykla i regnvädret till jobbet idag? Vilka kläder behöver jag då? Hur mycket kan jag handla utan att bli trött i armarna? Utan bil kan man komma långt men med bil kan man komma till platser man inte kan nå med varken tåg eller buss.

Att jag skulle skaffa mig körkort när jag bodde i stan tyckte jag bara var riktigt onödigt, det fanns ju buss, tvärbana och tunnelbana. Till den dagen jag insåg att det var nog ganska bra att ha körkort ändå. Även om man inte hade den tanken att köpa bil så skulle det ändå vara värt att ha ett körkort.

Är glad att jag har lärt mig att köra i Stockholm. Förstår de utomstående att det kan kännas som kaos i trafiken. Jag har rest mycket med min bil till Trysil i Norge, västkusten i Sverige och övriga ställen. Har aldrig fått en punktering eller varit med om någon annan incident på vägen.

Att byta däck gör jag inte själv – till en mindre kostnad lämnar jag in bilen på verkstaden och de gör det åt mig. Det är kul att beställa däck – för då får jag de jag vill ha och det är inga problem med att beställa nya däck – enkelt att göra det på Däckonline, däcken skickas till verkstaden och jag lämnar in bilen. Färdigt efter en stund.

Nu var det ett tag sedan det var snö i Stockholm och det är dags för att byta däck hos Däckskiftarna, för våren är här och snart kan jag ta ner taket på min cabriolet 🙂

 

Dag 40 #blogg100 #dackonline #bil #bytadack #resa

Kommentera

