Hejdå Statoil

_converttopng-5

Läste Metro i morse om att Statoil byter namn till Circle K. Det visste jag om, eftersom jag har läst det tidigare. I artikeln stod att det var nu dags byta skyltar i södra Stockholm. Reklamen om detta flödar på radion idag. Ännu ett företag som byter namn.

Hur många företag har inte bytt namn de senaste 10 åren? För mig är Statoil ett av de starkaste varumärken i Sverige. Jag som reser en del med bil, stannar oftast på Statoil för att tanka bilen, köpa mig en god kaffe och kanske också något för att äta under resans gång.

Det som fick mig att höja ögonbrynet när jag läste artikeln, det säger att de vill ”locka” kvinnor och yngre människor. Då tänker jag: är det bara män som tankar och handlar på Statoil?

Under alla mina 10 år som jag tankat min bil så har oftast varit jag som har tankat min bil och oftast på Statoil. Kanske för att den bensinstation har varit mig närmast geografiskt sett och att jag gillar deras utbud.

Har sett andra större företag byta namn med mer eller mindre starkt varumärke och att många missar att göra en swot-analys och därmed fått så dålig kritik. Hur kommer det att bli denna gång med namnbytet från Statoil till Circle K?

Varje gång jag har rest med bilen genom Sverige så har Statoil lyst med sina skyltar på långt håll och man har känt en slags trygghet med vad de har att erbjuda.

Min undran är: Kommer det bli sämre utbud nu?

 

Dag 62 #blogg100 #statoil #circlek

Kommentera

