Online eller butik

Lysekil 2008 024

Att jämföra produkter finns ute i handeln kan vara tidskrävande och samtidigt väldigt intressant. Är du den som roffar åt dig produkten och köper den bara för att det är extrapris?

Ja, det kan jag också göra ibland, om jag verkligen behöver den. Visst har det hänt att jag gått till Ica och kollat i deras blad om de har något intressant att erbjuda och enbart köpt några urval av de varor som har nedsatta priser. Dessutom har jag planerat mina måltider efter det, för kommande vecka.

Nu tänker ni säkert: Hur snål kan hon vara? Och då tänker jag: Hur mycket kostar dessa varor i inköpspris egentligen? Hur många kronor extra lägger butiken på varje vara?

Där jag bor finns en Ica-butik och det är inte bara jag som anser att de har dyra priser på sina varor. Förstår att det går till den andra butiken i närheten. Varför går jag till Ica om nu den är dyrare? Generellt har de något bättre sortiment än den andra butiken och dessutom en gammal vana att gå dit.

När jag går till Ica så köper jag verkligen bara de varor jag behöver för stunden. När jag väl storhandlar åker jag till Ica, Sickla där får jag mycket mer för pengarna och det kan skilja sig en hel del. I slutändan. Lite kräsen och prismedvetenhet kanske?

Vad är mest prisvärt, att handla från butik eller online? Att handla en matkasse från någon av dessa som finns ute på marknaden tycker jag är ett bra koncept. Men jag är tveksam till att det skulle gynna mig och min ekonomi.

Jag äter på jobbet och har ingen möjlighet med att hinna med att laga alla dessa middagar hemma då jag arbetar oregelbundet. Visst har jag beställt matkasse hem tidigare men var inte helt nöjd med sortimentet som fanns.

Det tar ett tag innan man lär sig vilka butiker som har de bästa priserna på produkterna, som man använder mest. Tidigare har jag alltid köpt schampo från Ica, men eftersom jag ville bli bättre på att vara snäll mot håret så började jag beställa schampo från Lyko eftersom jag anser att de är har bästa priserna och dessutom skonsamt mot håret.

Det finns andra butiker exempel Rusta, ÖoB som också säljer samma schampo, balsam och andra liknade produkter till bra priser. Om man ska jämföra, är att tänka på att man betalar frakt när man beställer exempel från Lyko.

Ordinarie priser är ungefär lika lågt men glöm ej att räkna med frakten, vilket blir bättre i slutändan, än att handla från en vanlig butik. Ju mera shopping, desto bättre pris och dessutom blir det inte så långt att gå till utlämningsstället för att hämta ut paketet.

Hur är känslan med att lämna ut sitt kontokortsnummer när man ska handla på internet?Ja, det är klart att man ska vara försiktig med att lämna ut kontokortsnumret. Hittills har det inte varit något problem för mig, men mest rädd är jag när jag beställer produkter från utlandet.

Som sagt, man ska alltid vara försiktig med alla inköp när man handlar på internet. Även om man har gjort många gånger.

Kommentera

