Norges nationaldag

Idag är det Norges nationaldag och det firas ordentligt i hela Norge idag. Flaggorna viftas och det är glada barn som går i tåg och det är så fint när människorna använder sina ”bunader”, folkdräkter på norska.

Om jag har varit med och firat nationaldagen i Norge? Ja, det har jag ett par gånger. Jag har varit i Norge många gånger, inte så konstigt då min mamma kommer därifrån. Första gången jag fick uppleva nationaldagen var i Oslo. Jag och mitt sällskap åt glass, kollade på tåget och såg kungaparet på ett bra avstånd och såg de stod och vinkade från slottet.

Senare på kvällen blev det middag. Nej, inte hos den norske kungen utan hos ett par bekanta som jag hälsade på i Oslo. Eftersom det hände för ca 17 år sedan så har jag ett svagt minne av att vi åt rømmegrøt till dessert, vilket jag tycker är gott.

Har man inte möjlighet att uppleva detta i Norge så firar norrmännen sin nationaldag även i Stockholm. Där barn och vuxna tågar från Nybroplan kl 15.00 och går till Skansen. Läs gärna programmet: Norges nationaldag på Skansen, Stockholm

Grattis Norge 🙂

Kommentera

