Mera tid, tack!

5b780-testbilder2bf25c325b6r2bnikon2bcoolpix2b028

Det finns så mycket jag vill i mitt liv men jag inser att jag inte hinner med allt. Man har arbetet att tänka på, människor man träffar på sin lediga tid och saker som måste göras. Ibland känns det som att jag skulle vilja köpa ett par timmar till för att 24 h inte räcker till på ett dygn. Hur gör man då?

Man kan ju inte sova mindre på natten för att få mer tid eller att gå hem från arbetet ett par timmar tidigare för att göra det man helst vill göra. Det går nog inte hem hos kollegorna.

Klart att man måste prioritera saker och ting men det är inte alltid lika lätt. Speciellt när man har bestämt sig för att göra något, så blir det något helt annat. Jag som inte har varken diskmaskin eller tvättmaskin i lägenheten gör att det går åt mer tid att planera.

Som häromdagen när jag satt i Nyckelviken och drack kaffe och telefonen ringer och kollegan frågan var jag befann mig. Jag som hade tagit det för givet att jag var ledig hela helgen och skulle gå på kalas. Kalaset uteblev och jag for till arbetet i raketfart, en del av mig ville bara gråta. Inte ville jag arbeta – just då.

Vissa saker kan inte göras den dagen som man hade tänkt sig för då är det något annat som måste göras eller att det är mindre bra väder eller vad det nu kan vara. Ja, det kan vara allt möjligt som korsar ens dag och det blir inte gjort som man hade tänkt sig.

Man brukar säga att man ska fylla dagarna med liv och inte tvärtom. Det är ett av allt jag tänker på och faktiskt försöker att göra. Jag brukar ha som mål på kvällen innan jag somnar, att vara nöjd med dagen som har varit.

Att få vara kreativ och effektiv, att man får saker gjort, att man gör mer än vad man hade tänkt sig. Det är en härlig känsla för mig.  Man får heller inte glömma bort att vila och det gör vi alla på många olika sätt. Hur gör du?

En av några saker som får mig att koppla av är att måla. När tiden och lusten faller in sitter jag gärna med penseln i handen och drömmer mig bort. Det är ett rogivande för mig och får mig att tänka på annat. Se gärna Min tavlor och annat som jag gärna visar.

Vad har du för intressen som får dig att koppla av?

Kommentera

