Bra tv-program från Norge

dscn1867

Känns som att Norge är på tapeten här. Omedvetet. I tankarna, på tv och lite vart jag än går. Nyligen var jag utanför Trysil i Norge, dessutom har jag sett serier eller annat som har med Norge att göra den sista tiden.

För några veckor sedan gick jag igenom alla delar av serien ”Tungvattnet” och den tyckte jag var helt sevärd film om andra världskriget.

Kollade sedan på filmen ”Max Manus”, ville se den filmen eftersom jag tidigare har läst halva boken. Boken tyckte jag var bra men är lite besviken på filmen.

Har av en händelse fortsatt kolla på ungdomsserien ”Skam”, utan att veta vad det var för något. Hade bara läst lite recensioner innan jag började kolla. Sedan insåg jag var det var.

Bilden är från Elverum där jag var i somras, det var kanonväder och där kunde gå runt och kolla på olika monument som de har rest upp som minnen från krigen.

Värt att besöka 🙂

Nu på söndag börjar den norska dramaserien Valkyrien på TV4 kl. 21.00. Ja, också norsk. Ja, det är mycket Norge nu men vad gör det – när det ligger mig varmt om hjärtat 🙂

 

Kommentera

