Digital botox

 

_converttopng-3Ibland kan jag sakna den tiden tillbaka då det inte fanns mobiltelefoner, Facebook eller internet överhuvudtaget. Tänk att vi går tillbaka till år 1995. Då var det fasta telefoner, telefonkiosk eller minns ni de telefonkorten man hade som man stoppade in i apparaten, där det tog ca 2 sekunder innan den andre personen i luren hörde vem det var som ringde.

Numera är man uppkopplad och inloggad på allt som finns. Nästan iallafall. Jag träffade min kille via internet så nog är jag tacksam för att internet finns. Jag kan ibland ångra mig att jag skapade konto på de olika sociala medier, för det gör mig ibland lite stressad.

Tidigare har jag provat att göra en digital botox, vilket gav ett bra resultat och jag kände mig mindre stressad. Man behöver inte vara uppkopplad hela tiden och det gör faktiskt gott för kropp och själ.

  • Måndag –  Avfölj människor som inte är dina riktiga vänner, avbeställ oönskade och onödiga e-postlistor och ta bort appar som du inte använder, eller behöver.
  • Tisdag – Stäng av dina push-notifikationer, både på mobil och Ipaden.
  • Onsdag – Titta inte på din telefon förrän du kommer till bussen/sätter dig på pendeltåget på morgon.
  • Torsdag – Sätt laddningsstationen utanför  ditt sovrum och titta inte på telefonen en timme innan det är läggdags.
  • Fredag –  Gå ut på kvällen med familj och vänner och ät en middag men lämna mobiltelefonen hemma. Ta istället med dig digitalkameran till middagen.
  • Lördag – Titta inte på dina sociala medier mellan 10-18, kolla på en film eller fler istället. Ta en timmes promenad utan mobiltelefon.
  • Söndag –  Stäng av mobiltelefonen mellan 10-18. Ta digitalkameran med på promenaden för att notera händelser.

 

Detta fixar vi lätt, eller hur? Och vi startar väl på måndag?

 

Kommentera

