Mellan två jobb

Att vara mellan två jobb kan i många fall betyda ledighet, frågan är bara hur länge. I mitt fall så det hunnit bli en månads ledighet. För mig har denna ledighet inte alls inneburit ledighet. Har hunnit med saker som jag inte hade kunnat gjort om jag var ledig.

Har tagit bort dålig energi som har tärt på mig från den sista tiden jag hade på mitt senaste arbete. Har förpackat de alla dåliga och tyngre tankar i små lådor som jag inte längre orkar tänka på. Och samtidigt orkar jag inte bära på det i min rygga nu när jag går över bron.

Som alla andra saker i mitt liv som har gett mig erfarenhet har jag nu sorterat och förminskat i lådor, för att helst inte se i backspegeln. Vad jag kan se så är backspegeln så liten att jag måste använda glasögonen. Det är ju ändå framåt jag och vi alla andra ska kolla åt. För inte går du baklänges när du ska gå framåt? Ja, vi alla kanske klarar det ett par meter, sedan blir det tungt.

När jag väl går över bron så är det ibland medvind och ibland motvind. Det gäller att stå emot vindarna även de små eller stora. Det är ljusglimtar jag ser från höger och vänster. En bra bit kvar att gå för att komma fram. På vägen dit samlar jag energi och fortsäter att titta runt.

Finns det något att titta på? Hus längre bort? Människor? Det är några andra människor som också går över bron, stressade, glada, tysta, med och utan en rygga. Vad vi ser. Eller vad jag ser längs med bron. Om jag nu har glasögonen på.

Att stanna längs bron och känna efter om det fortfarande är något tynger dig. I mitt fall var det ett liten sten i skon. Inte vill jag ha varken skoskav eller ont någonstans när jag är framme, på andra sidan bron. Plockar bort stenen och går vidare. Bron kan vara längre än vad jag tror.

Med full av förhoppning så tror jag att det är så mycket bättre på andra sidan bron. Min magkänsla säger det. Det känns skönt att det inte är bråttom. Jag vill ju komma fram hel. Men dit ska jag, om det blir i morgon eller om det blir i nästa vecka eller kanske nästa månad.

Jag ger inte upp och kanske vi ses på andra sidan bron, om det är i jobbet eller i ett annat tillfälle i världen.

 

Ha en trevlig promenad över bron

Kommentera

