Tre veckors avkoppling

Det känns så rätt med mitt beslut att jag fick avsluta min tjänst två månader tidigare än det först var sagt. Min kropp skrek efter ledighet. Jag ville verkligen sluta på mitt arbete. All stress och allt som arbetet innebar gav mig stress. Det var inget jag egentligen ville göra – längre.

Skulle jag avsluta mitt arbete så var det nu. Inte på hösten. Under dessa tre veckor har jag kunnat koppla av, gått runt på stan och ta promenader, såsom här på Skeppsholmen.

Som Kent sjunger i en av alla dessa texter de har skrivit: ”jag sa upp mig för att fånga lite sol”, precis så ville jag känna. Och det har jag har fått känna på nu efter att jag tog beslutet att säga upp från min tjänst som jag hade i 11 år. Mycket sol på mina kinder har det blivit.

Ibland kostar det att vara ledig – jag valde hälsan före pengarna. Ja, ledig utan lön eller annat inkommande till kontot. Bästa beslutet på länge och en del saker har ändrats – till det bättre! Fler borde göra så – att välja hälsan före pengarna.

Det har gått tre veckor och det betyder det inte att jag har legat på soffan och kollat på TV hela dagarna. Ibland har jag stigit upp tidigt i ottan för att inte vända på dygnet. Visst, jag har kollat på TV4-morgon-programmet och sedan har jag haft uppgifter att göra på dagen.

Känslan av att vara någon annanstans än på Skeppsholmen. Långt från allt men ändå så centralt. Så avkopplande att lyssna på fåglarna, trots dålig hörsel.

För att koppla av den tiden från att jag sa upp mig, så har min tanke varit att inte ha mycket att göra. Ta promenader, vara ute, bara andas och göra det jag vill. Vara mellan latte och tankar och komma på fötterna igen. Inte känna eller göra att jag måste. Och tacka nej – jag måste inte göra allt. Prioritera saker. Viktiga och ej viktiga saker.

Har verkligen lämnat allt bakom mig och varvat ner. Till och med att killen ser en harmonisk och gladare tjej. Hunnit tänka på vad jag mer vill göra, så visst finns det tankar om vad jag vill göra i framtiden. Har hunnit med att gå på arbetsintervjuer, upptäcka Stockholm på ett bättre sätt per fots, trots att cykeln numera är i stan.

Avkopplande ställe – skulle nästan kunna tänka mig att bo här: Svensksundsvägen med dess utsikt.

Det största resultat av att vara ledig den här tiden, är att alla mina eksem och sår på mina händer, i ansiktet, på halsen har försvunnit. Inte ett enda sår eller klåda idag.  Förr kunde jag stå och klia mig fastän jag inte tänkte på det. Det hände även att jag kliade mig i sömnen fastän jag inte var medveten om det.

Bara efteråt kunde jag se att jag hade kliat sönder huden och det har ju även hänt att jag har väckt sambon med mitt febrila kliande under natten, trots att jag har sovit. Så snart kan jag kasta mina krämer för nästan all eksem. Förutom krämerna till de atopiska eksemen.

Så, mellan alla lattar, tankar och promenader så känns det mycket bättre idag, trots att det bara har gått tre veckor. Hade faktiskt önskat att det kunde har blivit tre veckor till med ledighet.

Att inte läkarna ens kunde eller ville ge mig ledighet, d.v.s sjukskrivning istället för en massa krämer. Typisk att bara lindra det ytliga och inte lyssna på patienten, så kanske hade man sluppit att gått in i väggen.

Men samtidigt ville jag ju avsluta tjänsten så jag hade ju bara ett val och det var att säga upp mig. Nu går jag vidare, mer harmonisk och utan eksem, med vind i seglet, och nya glada uppdrag och upptåg – våga bryta och välja bort det dåliga!

 

Kommentera

