Var är sommaren?

Innehåller affiliatelänkar i inlägget 
Här sitter man och väntar på att det ska bli sommar. En riktigt sommar. Att kunna klä sig i sina sommarkläder, passande kläder till årstiden. De sista fyra veckor har jag klätt mig som det vore vår. Man tittar ut genom fönstret och samtidigt gluttar på termometern och hoppas på att det ska vara sommartemperatur ute, typ 16, 17 grader varmt. Det är ju inte den temperaturen man önskar sig i juli. Man drar en halvtung suck och går mot hallen för att dra på sig vindjackan och går ut mot tunnelbanan. 
Vad dagen senare har erbjudit har varit blandat med regn och sol. Men oftast inte tillräckligt varmt för att kalla det sommar. Inte enligt mig. Kanske en del andra också. Eller är man känslig och vill ha ännu varmare. Nej, 14 grader är inte härligt en dag i juli på morgonen. Aldrig har väl längtan till sol varit så stor som den är nu. När jag har arbetat har jag använt landstingets vita arbetskläder och de är varma, speciellt mitt på dagen då det är varmast. Det är ingen ventilation i kläderna och de är stora som tält trots att man har den allra minsta storleken. Det har alltid varit så med landstingets kläder. Så att få känna sommarvärme i fyra veckor mitt på dagen ett par timmar är väl ändå ok men jag och säkert många andra saknar att det är sommar under hela dygnen. Saknar det de där tropiska dygnen vi brukar få känna ett par dygn under  sommaren. Längtan med att få packa väskan till stranden för att åka och bada. Eller få packa den stora resväskan för att resa längre bort. Som allting annat – man får fortsätta vänta eller resa bort till den riktiga värmen. Inte sitta hemma och gnälla.

Kommentera

